روان‌شناس بالینی در گفت‌وگو با «جام‌جم» مطرح کرد

خانه‌ تکانی؛ فرصتی برای اصلاح سبک زندگی

جام جم آنلاین از شرایط جوی کشور در روزهای پیش‌رو گزارش می‌دهد

روزهای تماما بارانی | بارش‌ سیل ‌آسا ‌در کدام استان‌ها | خطر سیلاب‌ | بحران آب جاری است

بررسی نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که بیشتر استان‌های کشور در روزهای پیش‌رو شاهد بارش باران خواهند بود. این بارش‌ها در برخی استان‌های کشور قابل توجه و جدی است. به همین دلیل احتمال خطر سیلاب  وجود دارد و کارشناسان هشدار می‌دهند که شهروندان به حاشیه رودخانه‌ها نزدیک نشوند.
بررسی نقشه‌های هواشناسی از این حکایت دارد که بیشتر استان‌های کشور در روزهای پیش‌رو شاهد بارش باران خواهند بود. این بارش‌ها در برخی استان‌های کشور قابل توجه و جدی است. به همین دلیل احتمال خطر سیلاب  وجود دارد و کارشناسان هشدار می‌دهند که شهروندان به حاشیه رودخانه‌ها نزدیک نشوند.
کد خبر: ۱۴۰۰۳۸۲

به گزارش جام جم آنلاین، سازمان هواشناسی کشور با توجه به بارش باران در روزهای پیش‌رو هشدارهایی در سطح زرد و نارنجی صادر کرده است، چراکه براساس نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت بارش‌های قابل توجهی در برخی استان‌های کشور اتفاق افتاد و احتمال وقوع سیلاب و آبگرفتگی در برخی استان‌های کشور جدی است. به همین دلیل کارشناسان به شهروندان توصیه می‌کنند که از توقف در حاشیه‌ رودخانه‌ها یا حتی مسیل‌های خشک خودداری کنند.

بارش‌های قابل توجه

روزهای تماما بارانی | بارش‌ سیل ‌آسا ‌در کدام استان‌ها | خطر سیلاب‌|  بحران آب باقی است

براساس گزارش‌ سازمان هواشناسی می‌توان گفت امروز بیشتر استان‌هایی که در مناطق غربی کشور قرار دارند، شاهد بارش باران خواهند بود.

صادق ضیائیان، رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا دراین باره به خبرنگار جام جم آنلاین می‌گوید: امروز ما بارش‌ها را  تقریبا در بیشتر مناطق غربی کشور خواهیم داشت .

به عبارت دیگر شهروندان در استان‌های خوزستان، کهگیلویه و بویر احمد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان، لرستان، کرمانشاه، کردستان، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، مرکزی، همدان، قم، تهران، البرز، قزوین، گیلان، مازندران و گلستان شاهد بارش باران خواهند بود.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا در پاسخ به این پرسش که بارش باران در کدام استان‌ها قابل توجه خواهد بود؟ عنوان می‌کند: بارش‌ها در ارتفاعات زاگرس مرکزی و به عبارت دیگر در استان چهارمحال و بختیاری و ارتفاعات خوزستان از شدت خوبی برخوردار خواهد بود.

علاوه بر این میزان بارش‌ها در ارتفا‌عات رشته کوه البرز به ویژه  در محورهای مواصلاتی تهران و البرز با استان‌های شمالی کشور قابل توجه است.

کارشناسان سازمان هواشناسی پیش بینی‌ می‌کنند که بارش‌ها در تهران نیز قابل ملاحظه است. به ویژه در ارتفاعات این استان که بارش‌ها به شکل برف خواهد بود. افزون بر این پیش بینی می‌شود که شهروندان در تهران وزش باد شدید را نیز تجربه کنند.  

این درحالی است که بارش‌ باران در تهران همواره با افزایش ترافیک و سوانح ترافیکی همراه بوده است. به همین دلیل در روزهای پیش‌رو شهروندان باید به مسائل ایمنی توجه بیشتری داشته باشند.

بارش‌ها‌ ادامه دارد

روزهای تماما بارانی | بارش‌ سیل ‌آسا ‌در کدام استان‌ها | خطر سیلاب‌|  بحران آب باقی است

براساس اطلاعات نقشه‌های هواشناسی می‌توان گفت بارش‌های مناسب تا آخر این هفته ادامه خواهد یافت و این سامانه بارشی استان‌های بیشتری را در بر خواهد گرفت.

ضیائیان در این باره عنوان می‌کند: فردا چهارشنبه ‌ بارش‌ها در استان‌های غربی کشور که به آنها اشاره شد، ادامه خواهد یافت. اما شهروندان در استان‌های دیگری مانند‌ اصفهان، سمنان و خراسان رضوی نیز بارش را تجربه خواهند کرد. البته  بارش‌های پراکنده‌ای ‌نیز برای استان یزد و شمال استان فارس پیش‌بینی شده است.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره شرایط جوی در روز پنجشنبه نیز توضیح می‌دهد: روز پنجشنبه نیز بارش‌ها در استان‌هایی که به آنها اشاره شد، ادامه خواهد یافت.

او درباره اینکه بارش‌های روز پنجشنبه در کدام استان‌ها جدی‌تر است؟ می‌افزاید:  برای روز پنجشنبه ‌بارش‌های قابل ملاحظه را در استان زنجان، ارتفاعات البرز و به ویژه محورهای مواصلاتی  با استان‌های شمالی خواهیم داشت. علاوه بر این شهروندان بارش‌های خوبی را نیز در‌استان کردستان و کرمانشاه تجربه خواهند کرد. ‌

آن طور که ضیائیان توضیح می‌دهد فعالیت این سامانه بارشی در روز جمعه نیز ادامه خواهد داشت.

مراقب سیلاب باشید

روزهای تماما بارانی | بارش‌ سیل ‌آسا ‌در کدام استان‌ها | خطر سیلاب‌|  بحران آب باقی است

با توجه به تعطیلی روز چهارشنبه برخی شهروندان تصمیم گرفته‌اند روزهای پایانی هفته را به مسافرت بروند یا در دل طبیعت بگذرانند. اما با توجه به هشدارهایی که سازمان هواشناسی صادر کرده ‌ باید هشدار داد که شهروندان بهتر است در استان‌هایی احتمال بارش قابل توجه در آنها پیش بینی شده نکات ایمنی را رعایت کنند تا گرفتار حادثه نشوند.

کارشناسان هشدار می‌دهند که در اثر بارش‌های قابل توجه ممکن است که در بسیاری از مسیل‌های خشک شده نیز دوباره روان آب جاری شود. به همین دلیل شهروندان نباید روزهای پایانی هفته را در کنار رودخانه‌ یا مسیل‌های خشک شده بگذرانند.

رئیس مرکز ملی پیش بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا درباره جدی بودن خطر سیل و روان آب عنوان می‌کند:  با توجه به افزایش دمای هوا ‌بیشتر بارش‌ها را به صورت باران خواهیم داشت. به همین دلیل ممکن است بخش‌هایی از برف‌های کوهستان نیز  در اثر بارش‌ها آب شده و به افزایش سیلاب‌ها دامن بزند.

 بنابراین خطر ایجاد سیلاب‌ وجود دارد و ضروری است که شهروندان در روزهای پایانی هفته از رودخانه‌ها فاصله بگیرند.

 آب تمام می‌شود

روزهای تماما بارانی | بارش‌ سیل ‌آسا ‌در کدام استان‌ها | خطر سیلاب‌|  بحران آب باقی است

بارش‌های گذشته و بارش‌هایی که این روزها در برخی استان‌های کشور شاهد آن هستیم، سبب شده برخی تصور کنند که مشکل کمبود آب در کشور برطرف شده است. اما کارشناسان نظر دیگری دارند و تاکید می‌کنند کماکان کشور با بحران جدی آب رو به روست، زیرا‌ ایران با پدیده خشکسالی انباشته مواجه است و برای جبران این خشکسالی به  گذر ترسالی‌های متوالی نیاز است.

این درحالی است که این روزها با نزدیک شدن به روزهای پایانی سال بسیاری از شهروندان مشغول خانه تکانی نیز هستند و مصرف آب در همه شهرهای کشور افزایش پیدا کرده است. برای نمونه شرکت آب و فاضلاب استان تهران برآورد کرده است که این روزها در تهران هر روز حدود سه میلیارد لیتر آب مصرف می‌شود. نگران کننده‌تر اینکه میزان بارش‌ها در این استان تا 12 اسفند حدود 103 میلی‌متر بوده است.‌

‌به این ترتیب می‌توان گفت میزان بارش‌ها در استان تهران در مقایسه با دوره بلند مدت حدود 35 درصد کاهش پیدا کرده است‌.

کاهش بارندگی و افزایش مصرف آب سبب شده که حدود 88 درصد مخازن سدهای تامین کننده آب تهران (کرج، لار، طالقان، ماملو و لتیان) این روزها خالی باشد. به عبارت دیگر حجم ذخیره آب در سدهای پنجگانه تهران  این روزها حدود 224 میلیون متر مکعب برآورد شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها